[insert page=’bsl’ display=’content’]
Sinds de aankondiging van de Duelling Alpine Coaster zijn de meningen van pretparkfans erg verdeeld. De één vindt het een domme keuze, de ander kan niet wachten om tussen de bomen te racen in een bobsleetje. Ik maak er geen geheim van dat ik mezelf eerder bij die laatste groep reken. Ik ben echt benieuwd naar hoe het zal voelen om in een Alpine Coaster te zitten waarvan de rails niet tegen de grond maar hoog in de lucht zweven.
Naar persconferenties in Bellewaerde kijk ik altijd uit. Meestal blijft het relatief stil rond nieuwe projecten, tot die eerste samenkomst. Daar worden dan alle registers opengegooid en dus vermoed ik dat we morgen niet alleen de naam, maar eindelijk ook de volledige lay-out en vele andere statistieken over de nieuwe attractie te weten zullen komen. Bij Huracan kwam daarna ook de communicatie in een stroomversnelling, met op geregelde tijdstippen meer nieuws en beeldmateriaal op hun website en sociale media. Het zou me verbazen mocht dat deze keer niet zo zijn.
Het vooruitzicht deed me spontaan terugdenken aan de fantastische campagne die rond de lancering van Huracan opgebouwd was. Voor een pretpark in de grootteorde van Bellewaerde was die erg spectaculair te noemen. Ik was niet de enige die toen onder de indruk was want de PR-campagne werd toen zelfs genomineerd voor een prestigieuze ‘Brass Ring’-award van IAAPA, vaak de oscars onder de pretparkawards genoemd. “De persconferentie in Zeebrugge ter aankondiging van de nieuwe attractie, de naamsbekendmaking, het werfbezoek en de officiële opening waren de hoogtepunten in deze campagne en werden door de internationale jury beloond met een nominatie,” schreef Bellewaerde toen. Helaas werd de prijs in de klasse van Bellewaerde – pretpark/dagattractie met minder dan 1 miljoen bezoekers per jaar – uiteindelijk voor hun neus weggekaapt door het Amerikaanse Luna Park in Coney Island bij New York.
In 2013 mochten we rond deze tijd van het jaar ook op werfbezoek bij Huracan, de familieachtbaan met een darkride-gedeelte die dat jaar opende in het gebouw van Los, rest in peace, Piratas. Ook die nieuwe attractie werd eigenlijk al aangekondigd in de septembermaand van het jaar voor de opening, net zoals dat ook voor de duellerende Alpine Coasters gebeurde. In 2012 gebeurde dat niet via een persbericht, maar met een mysterieuze persconferentie in de haven van Zeebrugge. In de ‘Top Secret’-uitnodiging die we gekregen hadden, stond enkel dat we ergens in de voormiddag in een bepaalde straat van Zeebrugge moesten zijn. Meer info kregen we niet. Wie de straat zocht op Google Maps kreeg een doodgewone straat aan het water te zien… Wat moesten we daar gaan zoeken?
Toen we er ‘s morgens aankwamen werden we verwelkomd door een rij zwarte wagens waarrond heel wat “veiligheidspersoneel” liep. Na door hen “gefouilleerd” te zijn en nadat alle pers en fans aangekomen waren, mochten we plaatsnemen in de wagens. Waarheen? Dat was toen nog een raadsel. Lang zou de rit niet duren, maar spectaculair was de lange colonne zwarte autos zeker. We reden de haven van Zeebrugge binnen, tussen gigantische stapels containers en kranen door waar een blauwe container onze aandacht trok. Er stond namelijk in grote letters ‘Destination Bellewaerde Park’ op geschreven.
Het was daar, in het midden van de haven van Zeebrugge, dat Bellewaerde voor het eerst vertelde dat het park een, toen nog naamloze, nieuwe achtbaan zou openen. Ik herinner me nog dat de rillingen door mijn lijf gingen toen ik dat hoorde. Een familieachtbaan weliswaar, maar dat mocht de pret niet drukken. Nog steeds niet trouwens, ik vind Huracan nog altijd een zeer leuke baan met een leuk uitgewerkt thema. Dat thema werd toen ook al deels bekend gemaakt. De container, zo vertelde de woordvoerster, kwam uit Mexico en zou een kwade Mayagod bevatten die in Bellewaerde in een tempel moest worden ondergebracht. Dat het een kwade god was, dat werd duidelijk toen de container op en neer begon te bewegen en er rook van tussen de kieren kwam. Enkel een halfnaakte Mayapriester kon de god-in-a-box toen kalmeren door een dansje te doen. Die mens moet serieus koud gehad hebben die dag…
Een nieuwe achtbaan, yes! Ik was zo enthousiast dat de rest van de dag nog maar in flarden in mijn geheugen zit… al herinner ik me wel nog een receptie die Bellewaerde na de bekendmaking geregeld had op een boot die een tocht door de haven maakte.
De naam Huracan, die werd pas eind november 2012 bekend gemaakt, samen met één van de beste reclamespots die Bellewaerde ooit heeft gemaakt (op die ene met dieren die ‘s nachts in attracties kruipen misschien na). Kort en krachtig maar heel indrukwekkend, vond ik toch. Tientallen, nee honderden keren heb ik die toen bekeken om er zeker van te zijn dat ik geen detail gemist had.
Ook deze keer lijkt het park alvast werk te maken van een knappe reclamespot. In oktober van vorig jaar werd een delegatie van het park gespot in een grote chromakey-studio in Londen. Daar werden beelden opgenomen van de Alpine Coaster-wagentjes met figuranten tegen een achtergrond die digitaal aangepast kan worden.
Eind januari 2013, bijna exact vier jaar terug, mochten we een kijkje gaan nemen op de werf van Huracan. In de 4D-cinema van het park kregen we toen de eerste simulatie van de rit te zien en heel wat weetjes en concepttekeningen. Daarna kregen we een rondleiding door het leeggemaakte ‘Los Piratas’-gebouw waar de achtbaan al voor een groot deel opgebouwd was.
Aan de darkride moest toen nog begonnen worden en in het dak zat nog een groot gat waar de lift uit het gebouw kwam. Ook de achtbaantrein, die al de hele voormiddag op ons stond te wachten onder een groot zwart doek, werd toen voor het eerst getoond. Naar mijn mening nog steeds één van de mooiere achtbaantreinen van een familieachtbaan in de Benelux trouwens.
– Lees verder onder de foto’s –
Uiteraard was de campagne rond Huracan de lancering van een attractie van een ander kaliber. “Voor een keer dat we een achtbaan kunnen openen, halen we alles uit de kast,” hoor ik een persverantwoordelijke nog zeggen. Nu vind ik een Duelling Alpine Coaster ook wel een uniek attractietype in onze streek en daarom zal die ongetwijfeld ook wel heel wat aandacht krijgen. Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe Bellewaerde het dit jaar zal aanpakken, wetende dat hun campagne zal moeten kunnen opboksen tegen die van Plopsaland De Panne over Heidi The Ride die 40 kilometer verder ook eindelijk zal openen in 2017.
Maar laat ons vooral eerst uitkijken naar alle boeiende weetjes die we morgen te horen zullen krijgen. Ik ga er mijn oor te luister leggen voor Pretparken.be en uiteraard ook voor Brakesection Magazine, ons tijdschrift op papier (Heb je je abonnement al verlengd?). Ongetwijfeld tot morgen!