Waar tot vorig jaar nog de geliefde Bob stond, verrijzen in 2020 twee gloednieuwe familieachtbanen: Max & Moritz. De attractie is gebaseerd op een klassiek Duits beeldverhaal, over twee kwajongens die allerlei streken uithalen in hun dorp. Ze zetten de hele buurt op z’n kop, tot grote ergernis van hun moeder Frau Schmetterling, die telkens de klachten mag ontvangen. Het zou de Efteling niet zijn als ze het oude verhaal niet helemaal naar hun hand zouden zetten. De typische Eftelingse aanpassingen zitten niet enkel in het verhaal, maar ook in de hele omgeving. Op 9 maart had Brakesection, samen met de verzamelde internationale pers, de kans om het nieuwe gebied van de twee belhamels te ontdekken. We wandelden langs en door de nieuwe achtbanen, spraken met Directeur Park Coen Bertens, en we kregen zelfs een fijne primeur voorgeschoteld.
Zowat 34 jaar lang kon jong en oud zich in de Efteling een ware wintersportwaaghals wanen. Iedereen met een lengte van minstens 1 meter mocht plaatsnemen in één van de sledes op de Bob, voor een spannende, soms vervaarlijk out of control-aandoende rit. Wie voor het eerst plaatsnam in één van de acht karren, wist vaak op voorhand niet hoe heftig deze baan zou zijn. Want hoewel er uiteraard wieltjes onderaan de sledes zaten, werd er toch dikwijls meer gegleden, door het gladde oppervlak van de goten waarmee het parcours gevormd was. De Bob was telkens een bijzondere adrenalinekick.
Wie tegenwoordig echter nog een rit wil maken in een Intamin Swiss Bob, moet richting de Verenigde Staten (Texas of New York), want deze unieke rij- en glij-ervaring is sinds 1 september 2019 niet meer te vinden in Kaatsheuvel. De grote ruimte die daardoor vrijkwam, wordt echter al meteen ingepalmd door twee nieuwe achtbanen, waar opnieuw het hele gezin van kan genieten. De Mack Powered Coasters Max & Moritz bieden een nieuwe kans voor de jongste Eftelingbezoekers om hun eerste grote achtbaan te beleven. Ook op deze achtbanen kan iedereen vanaf 1 meter plaatsnemen. Tenminste, nu nog niet, want de attractie en omgeving zijn nog niet helemaal klaar. We hoefden onze nieuwsgierigheid niet langer te bedwingen, en kregen gelukkig wel de kans om al even een kijkje te nemen.
Een werf
Veel valt er nog niet te beleven in het gebied waar over enige tijd de nieuwe uitbreiding van de Efteling moet openen. We bevinden ons op een werf. Een deel van het stationsgebouw staat in de steigers, de wachtrij is nog niet helemaal afgewerkt, er moet nog een stukje bestrating komen en verderop liggen ook nog wat buizen te wachten tot ze geplaatst worden. Bovendien staan de verschillende bakjes van de trein nog los van elkaar netjes ingepakt.
Wat er wel al te zien valt, is echter prachtig. Boven de ingang siert het logo met bijpassende koekoeksklok al de boog waaronder we de wachtrij inlopen. Enkele grappige effecten zijn al geplaatst; we zien onder meer het Scheetkussenorgel en de Boemknaller, een pomp die een explosie in het water kan activeren. En natuurlijk zijn ook de beide achtbanen, die kris kras door elkaar en langsheen de wachtrij lopen, een mooi zicht. Ondanks de geringe hoogte van 7,5 meter – een heel stuk lager dan de Bob die maar liefst 20 meter boven de grond uitstak – ziet het ritverloop er op het eerste gezicht best interessant uit.