ETF is een echt familiebedrijf. Ruud Koppens werkt inmiddels al 43 jaar in het bedrijf dat 66 jaar geleden door zijn vader werd opgericht. “Wij waren 66 jaar geleden nog niet in de amusementssector actief,” vertelt hij. “We zijn van origine een machinefabriek die zich voornamelijk bezig hield met textiel en vanaf de jaren zestig met vloerbedekking.” ETF heeft een lange, complexe geschiedenis doorgemaakt. Toen twintig jaar geleden een joint venture waarvan ze deel uitmaakten stuk liep, heeft ETF de zaken volledig overgenomen en is het bedrijf zo een zelfstandige producent van attracties geworden.
Misverstand
Soms wordt gedacht dat ETF de fabrikant van volledige darkrides is. Dat is echter een misverstand. ETF produceert het transportsysteem van de attracties. “Decors laten we liever aan iemand anders over, dat is toch andere business.” Wel heeft ETF een nauwe band met Alterface voor het leveren van interactieve elementen in attracties. ETF Group, de overkoepelende organisatie, heeft zelfs aandelen in dat bedrijf. Dit betekent natuurlijk niet dat het interactieve element uitsluitend door Alterface wordt geleverd. “Als een pretpark dat liever door een ander bedrijf laat doen, dan kan dat uiteraard ook. We werken daarvoor geregeld samen met andere fabrikanten,” aldus Ruud Koppens. Wel wordt de Alterface-techniek vaak samen met ETF-projecten verkocht, zoals ook bij Motiongate in Dubai gebeurd is. Over de technische implementatie praten we later in dit artikel verder.
Hoe een samenwerking tussen een pretpark en ETF ontstaat, verschilt per pretpark. “Een park in Europa zal waarschijnlijk rechtstreeks met ons praten, maar we praten zelf ook heel veel met ontwerpbureaus. We laten hen weten wat we kunnen met onze techniek voor darkrides en wat onze trackless voertuigen kunnen. Meestal vinden designers dat wel leuk omdat ze dan buiten de bekende wegen kunnen gaan nadenken. Met het trackless systeem hoeven ze geen ‘rondje rond de kerk’ meer te maken, maar kunnen ze alle kanten op.” Challenge of Tutankhamon in Walibi Belgium is daar voor fans een goed voorbeeld van. Daarbij zijn er meerdere routes die gekozen worden op basis van de behaalde score.