De ontwikkeling van de zogenaamde Floorless Coaster door B&M vond volgens Walter Bolliger plaats tussen 1995 en 1996. Het betreffen achtbanen met vaak een groot aantal inversies afgelegd in karretjes waar je voeten geen steun hebben: de ‘vloer’ tussen de bakjes is enkel aanwezig in het station bij het in- en uitstappen en deze klapt weg zodra de trein wordt vrijgegeven, vandaar de benaming floorless of ‘zonder vloer’. B&M is de bekendste fabrikant van dergelijke achtbanen, maar zeker niet de enige. Ook Maurer heeft destijds een gelijkaardige floorless coaster ontwikkeld, gebaseerd op zijn X-Car model, de X-Car Floorless getiteld. Daar is echter tot dusver nog geen exemplaar van verkocht, waardoor de floorless coaster vooralsnog een B&M-aangelegenheid betreft, al hebben Intamin en Mack Rides ook wel achtbanen gebouwd waarin minstens een gedeelte van de stoeltjes geen voetsteun hebben. Ook B&M Dive Coasters zijn vaak grotendeels vloerloos.
Een ander, tegenwoordig wat minder populair model dat B&M op de markt heeft gebracht is de staande achtbaan of Stand-up Coaster. Beide types zijn overigens nogal nauw verwant: vandaag de dag zijn er met name al drie Stand-up Coasters omgebouwd tot Floorless Coasters. De Japanse achtbaanfabrikant Togo is ook bekend van staande achtbanen en zal ook niet ontbreken in dit artikel. Ondanks jaren van stilte is de stand-up achtbaan wel aan een comeback bezig: B&M gaf onlangs een teaser vrij van de surf-coaster voor SeaWorld Orlando voor 2023, waarin je eveneens recht zou staan.
Momonga Standing and Loop Coaster – Yomiuriland (Japan)
Het woord ‘momonga’ betekent ‘vliegende eekhoorn’ in het Nederlands, mocht je het je afvragen. Het is ook een vliegende eekhoorn die boven het woord ‘Momonga’ prijkt op het logo bovenaan het achtbaanstation. Deze attractie uit 1979 was van de hand van Togo en is jammer genoeg eind 2021 gesloten. De lay-out van deze felroze baan was vrij eenvoudig en vooral gefocust op één verticale looping. Bij opening was het een gewone zittende achtbaan, maar in 1982 werd er een tweede trein met staande wagentjes toegevoegd, die vertrok vanuit een parallel station. De baan was behoorlijk soepel ondanks haar leeftijd.
Pink Typhoon Standing Coaster – Brazilian Park Washuzan Highland (Japan)
Nog een Japanse achtbaan met roze track van Togo vinden we in Okayama: deze baan opende op 9 mei 1986 met witte track als ‘Star Jet’ en kreeg haar roze naam en uiterlijk na een broodnodige verfbeurt in 2018. Een uniek element is het feit dat Pink Typhoon Standing Coaster zowel een staande als een achterwaarts gerichte zittende trein heeft. De twee treinen roteren volgens een bepaalde dienstregeling en rijden niet gelijktijdig. Van opening tot 12.30 uur wordt de achterwaartse trein gebruikt, van 13.00 uur tot 15.30 uur de rechtopstaande trein en van 16.00 uur tot sluitingstijd wederom de achterwaarts gerichte trein…