Reuzenrad. Meervoud: reuzenraden of reuzenraderen. Tonnen en tonnen aan staal met maar 1 doel: de bezoekers een adembenemend uitzicht gunnen in een knusse cabine. Reuzenraderen zijn vandaag de dag niet meteen meer de blikvangers van pretparken van weleer, maar hun imposante verschijningen blijven nog steeds inspireren en ook charmeren. In de laatste editie van dit magazine van vorig jaar werd ook nader belicht hoe een reuzenrad het paradepaardje werd van de Wereldexpositie van 1893 in Chicago. Sommige reuzenraderen op deze aardbol zijn bekend omwille van hun geschiedenis, andere dan weer van hun cijfers en statistieken. Nog andere versies blinken uit door hun unieke locaties of aparte design. Hoog tijd om een paar van deze constructies van dichtbij te bekijken!
Alem – Asjchabad, Turkmenistan
Beginnen doen we ineens met de meest obscure, maar daarom niet de minst interessante uit de lijst. Integendeel zelfs. In 2012 werd in de hoofdstad van Turkmenistan, Asjchabad, het Alem Cultural and Entertainment Center opgericht. Het gebouw werd officieel geopend op 18 mei van dat jaar. Binnenin bevindt zich een overdekt reuzenrad, “Alem”. In het Nederlands komt dit neer op “Het Universum”. Het reuzenrad omvat 24 cabines en is 47,60m hoog. In 2012 werd deze constructie tevens opgenomen door het Guinness World Records als grootste indoor reuzenrad ter wereld. Het gebouw errond is indrukwekkend en is grotendeels opgetrokken uit witte marmer. Gelukkig is er ook glas in verwerkt; bezoekers hoeven met andere woorden niet te vrezen dat ze van binnenuit enkel kale muren zouden kunnen aanschouwen. Het grootste deel van de wereldbevolking heeft zelfs geen weet van dit iconische reuzenrad. Dit heeft vooral te maken met het eerder gesloten karakter van Turkmenistan. Minder dan 10.000 buitenlanders bezoeken dit land per jaar.
Tianjin Eye – Tianjin, China
We draaien verder naar een populairder land in Azië, met name China. Tianjin, vroeger Tientsin geheten, is een havenstad in het noorden van China. “Tianjin Eye” is maar liefst 120m hoog. Hetgeen nog meer in het oog springt (pun intended) dan de constructie, is de locatie. Dit rad werd immers opgericht over de Hai-rivier en meer bepaald zelfs boven de Yongle-brug. Constructiewerkzaamheden werden aangevat in 2007, maar het rad werd pas officieel op 7 april 2008 voor het grote publiek geopend. Het omvat 48 gondels en heeft een capaciteit van meer dan 700 bezoekers per uur. Op het moment van de opening waren slechts 4 andere reuzenraderen groter dan deze.
Bialang River Bridge Ferris Wheel – Weifang, China
Als China goed is in iets, dan is het wel kopiëren, zelfs al gaat het om hun eigen creaties. Op 16 mei 2018 werd in de noordoostelijke provincie Shangdong, in de stadsprefectuur Weifang, de “Bailang River Bridge Ferris Wheel” geopend. In dit geval werd het reuzenrad tussen de rijbanen van de Bailang-brug over de Bailang-rivier geïnstalleerd in plaats van erboven zoals bij de “Tianjin Eye”. Constructiewerkzaamheden namen maar liefst 4 jaar in beslag. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het rad zelf al in 2017 klaar was. Het reuzenrad is 142,52m hoog; de diameter bedraagt dan weer 126,25m. Het belangrijkste verschil met de “Tianjin Eye” is echter dat dit reuzenrad geen kern of armen heeft en dat de gondels zelf voortbewegen in plaats van het rad dat voor de cabines doet. De witte, stalen rasterstructuur van het rad wordt omschreven als een zogenaamde dragon spine, oftewel drakenruggengraat. Ook deze constructie werd opgenomen in het Guinness World Records, concreet als grootste “kernloze” reuzenrad ter wereld. Er zijn in totaal 36 cabines. Mochten bezoekers zich in de 30 minuten durende rit om één of andere reden toch vervelen en iets anders willen doen dan van een magnifiek uitzicht genieten, kunnen ze verder met het wifi-signaal en het televisiescherm dat in elke cabine voorzien is.
Turn of Fortune – Changzhou, China
Vooraleer in mei 2018 in China het op dit moment grootste “kernloze” reuzenrad in gebruik werd genomen, had het land al eerder een poging gewaagd om dit record op te eisen. In 2009 werd begonnen met de bouw van “Turn of Fortune”: een gigantische, 89 meter hoge ring in het water ter hoogte van het Bauhinia Park te Changzhou in de provincie Jiangsu. Het aantal gondels was relatief beperkt in vergelijking met de “Bailang River Bridge Ferris Wheel”. Er waren namelijk slechts 24 wagentjes voorzien. Net zoals bij de “Bialang River Bridge Ferris Wheel” waren hier geen draagarmen bij betrokken. In maart 2013 werden de werkzaamheden gedurende zes maand stopgezet omwille van vaststellingen van corrosieverschijnselen ten gevolge van contact met water en wind. Op deze dag is deze constructie nog steeds niet operationeel. Maar het unieke design ervan is meer dan reden genoeg om de “Turn of Fortune” te bezoeken als je in buurt zou zijn.