Op een frisse en miezerige ochtend rijd ik richting Brugge over de E40, terwijl het weidse doch ietwat saaie Vlaamse polderlandschap aan me voorbijsnelt. Er is nauwelijks licht op deze donkere winterochtend en er is weinig reden om vrolijk te zijn. Toch schitteren de pretlichtjes in m’n ogen wanneer ik de podcast op play duw, die me onmiddellijk middenin pretparkland katapulteert, dankzij enkele iconische pretparkgeluiden en -tunes en een enthousiast gesprek tussen twee podcast-hosts over de nieuwste attractie in Walt Disney World. Pretparkpodcasts in de lage landen, het fenomeen bestond eigenlijk al sinds 2007 maar sinds 2018 is het aantal Nederlandstalige podcasts spreekwoordelijk ontploft. Podcasts brengen soelaas tijdens lange autoritten of eenzame avonden maar zijn onmiskenbaar ook – net als Brakesection Magazine – een manier om in volle Coronacrisis vanuit ons kot weg te dromen van een pretparkbezoek. In deze kleine artikelreeks geven we een overzicht van de Nederlandstalige podcasts en hun insteek, en publiceren we enkele exclusieve interviews met de meest iconische podcast-hosts. Ondernemer Maurice De Zeeuw en radiohost Thomas Van Groningen bijten in deze editie de spits af.
Dag Thomas en Maurice, jullie zijn de vaste hosts van Themetalk. Wat is Themetalk eigenlijk en hoe zijn jullie op het idee gekomen om een pretparkpodcast te starten in 2018?
Maurice: Themetalk is een wekelijks praatje van twee pretparkliefhebbers die gek zijn op thematisatie en graag iets met audio wilden doen. Vergelijk het met de grote podcast Voetbal Inside (VI), een wekelijkse show waarin voetbalwedstrijden op een losse manier worden besproken door enkele gepassioneerde hosts rond een tafel die los de actualiteit bespreken rondom een thema dat hen passioneel bezighoudt. Thomas en ik hadden allebei een opleiding journalistiek gehad en wilden onze pretparkhobby combineren met onze passie voor audio in de vorm van een wekelijkse podcast over pretparken, met de humor, de klik en de kennis die we hebben. In die tijd waren er nog niet zoveel Nederlandstalige podcasts over pretparken: je had Kleine Boodschap, D-Tales en Ochtend in Pretparkland. Nu zijn er denk ik nog zeker een tiental anderen, maar dat was destijds niet zo. Thomas en ik hadden het samen al heel vaak over pretparken in onze informele gesprekken, dus waarom dan niet hetzelfde doen maar met een microfoon erbij?
Thomas, wat is de insteek van Themetalk en de meerwaarde ten opzichte van andere podcasts? Thomas: Wij zijn heel gek op thematisatie, vandaar ook de naam van onze podcast. We zijn pretparkliefhebbers maar we kijken heel erg naar hoe de aankleding is, hoe verhalen verteld worden, hoe dingen eruit ziet. We kijken heel erg naar hoe het totaalplaatje is van het pretpark. We hebben het daarbij natuurlijk ook over achtbanen en toffe airtime en hoe gaaf een bepaalde thrillride is, maar we kunnen anderzijds ook echt een kwartier lang doorbomen over welke materialen er gebruikt zijn om een bepaald themagebied tot leven te laten komen. Zo hebben we in een vorige aflevering best lang gefilosofeerd over de vraag of een themagebied rondom Nintendospelletjes wel mooi is. Ik denk dat de meeste podcasts daar een andere insteek voor hebben gekozen.
Maurice: (vult aan) We kijken ook verder dan alleen maar themaparken. Ook bijvoorbeeld Center Parcs, of Naturalis of de Adam Lookout of This Is Holland komen aan bod. Dus we zijn meer dan puur pretparken, echt themabelevingen.
Heeft de podcast die jullie maken de manier waarop jullie naar pretparken kijken beïnvloed of veranderd?
Maurice: Voor mij denk ik niet.
Thomas: Voor mij wel, ik ben veel meer gaan nadenken over waarom parken dingen doen of wat er anders kan. Voordat ik een podcast maakte was ik ook wel al een kritische liefhebben maar nu ben ik helemaal fan. Ik kan eigenlijk niet meer normaal naar een pretpark gaan. Als ik nu voor het eerst ergens kom zit ik meteen in die modus van “wat ga ik erover vertellen in Themetalk?” En dat vind ik niet erg maar ik merk wel dat het anders is geworden.
Maurice: Maar je “denkt” niet anders. Ik denk dat onze mening niet verandert over dingen.
Gaan jullie ook vaker dan vroeger naar pretparken of themabelevingen voor de podcast?
Thomas: Ik ben afgelopen jaar vier keer op vakantie geweest naar Orlando en dat zou ik zonder deze podcast nooit gedaan hebben (lacht). Door de podcast mogen we bijvoorbeeld ook soms wel naar openingen van nieuwe attracties komen, zoals Fenix of Fabula of naar de nieuwe attractie in Disneyland Parijs… ah neen, daar is nog niks nieuws geopend. Door de podcast krijgen we wel bepaalde privileges en komen we in contact met andere podcastmakers.
Is Themetalk een puur hobbyproject of een beroep geworden?
Maurice: het is een verwachting van de luisteraars dus een opdracht aan onze kant, maar wel één die we met veel plezier en passie vervullen. Als we aan het opnemen zijn of aan het monteren, we proberen er altijd wat leuks van te maken, met wat grapjes gemengd met journalistieke feitjes.
Is Themetalk een project van jullie twee, maken jullie alles van A tot Z met z’n tweeën?
Thomas: Ja, we zijn net als Joris en De Draak een dueling rollercoaster, we zijn onafscheidelijk wat dat betreft. Ondanks dat we met twee zijn hebben we natuurlijk honderden luisteraars die ons mailen, doneren, of in een Whatsapp-groep tips geven en meedenken, … en dat is onze input om ermee door te gaan. Het is geen tenniswedstrijd tegen een muur, maar wel één met publiek. Als we geen publiek of feedback hadden waren we er denk ik al lang mee gestopt.