Jullie corebusiness is eigenlijk het maken van show voor pretparken. Hoe komt een pretpark zoals Parc Asterix dan bij jullie terecht voor een spookhuis?
David: Kijk, een pretpark heeft twee opties. Ofwel beslist een pretpark om naar een decorbouwer te stappen die een decor bouwt op basis van wat het park in gedachten heeft. Daarna moeten ze dan een showfirma inhuren die acteurs en een show voorziet in het decor… Of een pretpark kan er voor kiezen om alles uit handen te geven. Dan komen ze naar productiefirma’s zoals wij, geven ons een thema en een budget en laten ons, met de nodige bijsturing naar hun wensen uiteraard, ons ding doen omdat ze zelf nog te weinig kennis hebben over hoe je een goed spookhuis opbouwt. Het grote voordeel daarvan is dat de show zich niet meer moet aanpassen aan het decor, maar van in het begin nagedacht kan worden van hoe alles gebouwd moet worden om de beleving van de show zo intens mogelijk te maken. En dat is volgens mij de essentie: de beleving is de sleutel voor een succesvol spookhuis. Het gaat allemaal over hoe de bezoekers het huis ervaren. Parc Asterix, om verder te gaan op wat hier achter ons staat, is naar ons gekomen omdat ze een spookhuis wilden waarvan het decor in functie stond van de show, en niet omgekeerd.
Je wordt gevraagd om een nieuw spookhuis te ontwerpen voor een pretpark. Hoe begin je daar aan?
David: Het hangt er van af of we de vraag krijgen om een bestaand spookhuis te herwerken of om een volledig nieuw maze te bouwen. Plaatsgebrek is vaak een probleem voor pretparken die een tijdelijk spookhuis willen bouwen voor Halloween.