Ervaring doet wonderen
In een eerder nummer bespraken we al de komst van Rollercoaster Tycoon World. Al snel bleek dat deze versie een groot verschil zou zijn met zijn voorganger: het spel kwam in handen van verschillende ontwikkelaars die geen enkele ervaring hadden met dergelijk simulatiespel. Het verbaasde dan ook vele fans van de franchise dat Atari niet koos voor Frontier Developments, de ontwikkelaar van Rollercoaster Tycoon 3 en de uitbreidingspakketten voor Rollercoaster Tycoon 2. Opvallend, maar niet eigenaardig, want Frontier was zelf al begonnen met een eigen spel op de markt te brengen. ‘Coaster Park Tycoon’ was de eerste naam die Frontier gebruikte voor het nog te ontwikkelen spel. Er werd maar matig enthousiast gereageerd in de game-community: Rollercoaster Tycoon World werd al aangekondigd, net zoals andere bovenstaand genoemde games. Maar wie had gedacht dat we meer dan een jaar later net méér op kijken naar het voormalige Coaster Park Tycoon – alias Planet Coaster? Er zijn redenen genoeg om de nodige interesse te hebben in deze game.
Een oud concept in een hypermodern jasje
Als je Planet Coaster voor een eerste maal speelt, merk je wel dat het van dezelfde ontwikkelaar is als Rollercoaster Tycoon 3. In plaats van realistische peeps (de gekende bijnaam voor de bezoekers in de Rollercoaster Tycoon-franshise), koos Frontier voor een meer cartoony look. Ook de menu’s, de onderverdeling van attracties en meer hebben iets weg van dit 12 jaar oudere spel. Maar laten we zeggen dat het een fikse update heeft gekregen: het behoudt de gebruiksvriendelijkheid van het oude spel, maar alles oogt vele frisser, moderner en nog overzichtelijker.