Ondanks de Poolse naam heb je wellicht al over dit beest gehoord: de basilisk. Dit monster zit verborgen in de nieuwe interactieve darkride van het Legendia-park. De attractie kostte iets minder dan vier miljoen euro. Het hoofdgebouw van 2000 vierkante meter bevat naast Bazyliszek nog een heuse indoorspeeltuin en een horecapunt. Op die manier kan deze kleine indoorhal geopend worden buiten het seizoen van het park. Onze grootste interesse ging uiteraard naar deze mystieke darkride van topkwaliteit. De attractie werd gecreëerd door Jora Vision en ETF Ride Systems, allemaal onder de leiding van Alterface. Zij zorgden voor de interactieve ervaring met onder andere integratie van een leuke nieuwigheid: project mapping. Jora Vision was dan weer verantwoordelijk voor de decors en de storytelling. Tot slot was het ETF die het ritsysteem verzorgde.
Een nieuwe bedreiging voor het dorpje
Stap mee in het verhaal van de Bazyliszek. In een knus dorpje leven de bewoners meestal een rustig leven. Maar af en toe ligt er een monster op de loer dat voor de nodige problemen zorgt. Gelukkig hebben ze daar een oplossing voor gevonden: de Gilde van Monsterjagers. Deze dappere helden zorgen voor bescherming tegen allerlei bedreigingen. De Gilde staat voor een gevaar dat ze nog nooit getrotseerd hebben… De basilisk, het slangachtige wezen met een hanenkop, trekt rond en versteent de dorpsbewoners met zijn blik. Het nieuwste lid van de Gilde, Flora, vraagt aan de bezoekers om mee ten strijde te trekken om het beest te verslaan. Om dat te doen, stap je in een beveiligd voertuig, waar je wordt uitgerust met een monsterjagerspistool! Maar de basilisk heeft meer dan alleen mensen versteend met zijn blik… De planten in het bos zijn tot leven gekomen en vallen iedereen aan. Aan jou om samen het mythische wezen te verslaan en het dorp te redden!
De basilisk is een eeuwenoud monster. Het werd al honderd jaar voor de middeleeuwen omschreven en is vooral bekend bij mensen in Europa en Noord-Afrika. Het beest heeft door de jaren heen verschillende vormen gehad. In de allereerste omschrijvingen schreven ze eerder over een kleine slang, maar geleidelijk evolueerden de verhalen over het wezen. Later duiken er namelijk verhalen op over een oude haan die zijn mannelijkheid verloren is en een abnormaal ei heeft gelegd. Daarna moet het worden uitgebroed door een pad in een mesthoop. Zo ontwaakt een misvormd, hybride wezen met het bovenlichaam van een haan, vleermuisachtige vleugels en de staart van een slang. Niet alleen de blik van het beest is gevaarlijk, gezien die je kan verstenen, maar ook de adem is verschrikkelijk, want het kan er landschappen mee verdorren. Hoewel het beest op verschillende plaatsen in Europa te vinden was volgens de verhalen, is het bekendste verhaal dat van 1587 in Warschau. Een vermist meisje werd bewegingsloos terug gevonden in een kelder. De diagnose was dat ze vergiftigd was door een basilisk. De stad werd onrustig en dus moesten de inwoners zoeken naar een manier om het beest te verslaan. Er was slechts één iemand dapper genoeg om neer te dalen in de kelders en met een haak het beest in het licht te brengen. Om dat te doen, werd kledij gedragen van veren en spiegels om hem te beschermen. Uiteindelijk kon het beest gevangen worden, maar wat ze ermee gedaan hebben is onbekend. In welke mate dit verhaal werkelijk waar is, is uiteraard voor discussie vatbaar. Maar er is de nodige twijfel dat er helemaal niets van zou kloppen…
Hoe komt zo’n attractie tot stand?
Na gesprekken tijdens de EAS van Barcelona in 2016, werd in het voorjaar van 2017 het contract getekend met het park. Alterface nam de leiding en samen met Jora Vision gingen ze meteen aan de slag met de eerste stap in het proces: het verhaal. Uit de verschillende legendarische versies van het beest werd een design gemaakt dat vrij kleurrijk is en de nodige karakteristieken mooi weergeeft. Het verhaal is duidelijk en niet te complex wat ervoor zorgt dat alles meteen duidelijk wordt als je in de attractie stapt en je je laat leiden.
Eens het verhaal gekozen was, gingen ze over naar de tweede stap: …