GCI staat bekend om zijn bochtenwerk en snelle ritverloop: na de first drop blijft het grootste deel van de meeste banen dicht tegen de grond. Andere kenmerken van GCI zijn de schuine first drops – slechts enkele eerste dalingen zijn kaarsrecht – en de bochtjes die meestal tussen station en de lift zitten. Ook hebben sommige achtbanen van GCI, zoals Troy en Wodan, een ‘Station fly-through’ waar de trein op grote snelheid door het stationsgebouw raast.
De eerste achtbaan die GCI mocht openen was Wildcat in Hersheypark in 1996. Meteen zette GCI zichzelf op de kaart als bouwer van niet zo alledaagse woodies, want Wildcat bestaat meer uit gebankte bochten dan uit heuvels. De eerste GCI in Europa opende in 2006 en het werd ook meteen de noordelijkst gelegen houten achtbaan ter wereld: Thunderbird in Powerland, Finland. Het jaar erna was echter waarschijnlijk voor meer Europese pretparkfans hun eerste kennismaking met de constructeur: het kleine parkje Toverland verraste iedereen met Troy, toen nog één van de grootste achtbanen uit hun stal en sinds de opening ook één van de meest bejubelde houten achtbanen ter wereld. Twee jaar later opende El Toro in Freizeitpark Plohn, Duitsland: een veel kleinere achtbaan, maar ook dit exemplaar scoort erg hoog bij de fans. De vierde Europese GCI werd ook de eerste Dueling Wooden Coaster van het continent in meer dan tien jaar: Joris en de Draak in de Efteling.
GCI is een Amerikaans bedrijf en niet zo groot als Vekoma, Intamin of Mack Rides. Net als RMC dat doet met Vekoma, besteedt GCI hun verkoop in Europa uit aan Mack Rides. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat er in 2012 in het pretpark van de familie achter de Duitse achtbaanbouwer ook een GCI opende, en wat voor één… Wodan in Europa-Park is de hoogste GCI van Europa en één van de weinige woodies die met drie treinen draait. Wodan scoort niet alleen qua rit heel goed, ook de thematisatie errond is groots te noemen. Tenslotte wordt Heidi: the Ride in Plopsaland de Panne de zesde achtbaan van GCI in Europa.
Kenmerkend aan de meeste moderne GCI-banen zijn de treinen. Deze zogenaamde ‘Millennium Flyers’ bestaan uit losse coaches, waardoor de trein heel wendbaar is en makkelijk door de krappe bochten en over de kleine heuvels gaat waar de meeste GCI-banen zo vol mee zitten.
Opvallend genoeg staan de twee langste GCI-coasters echter niet in Amerika of Europa, maar in Azië: ‘Wood Coaster’ in Knight Valley en ‘Python in Bamboo Forest’ in Nanchang Wanda Park (beiden in China) zijn allebei ongeveer 1,5 kilometer lang, wat 400 meter langer is dan Troy, de derde langste GCI-achtbaan. Ook voor volgend jaar staan er enkele projecten op de tafel voor GCI: Busch Gardens Williamsburg zal zijn eerste houten achtbaan openen en er doen geruchten de ronde dat ook Kings Island een GCI zal bouwen. Behalve het bouwen van nieuwe achtbanen, is het bedrijf ook verantwoordelijk voor tal van retrackingen op bestaande bouwwerken van allerlei leveranciers.