Met de app kan je de wachtrijen in het park en een interactieve parkplattegrond bekijken, een soort van dagboek bijhouden op je persoonlijke tijdslijn, berichten posten op de publieke tijdslijn, inchecken bij attracties, vrienden toevoegen en badges verzamelen door verschillende opdrachten in het park te voltooien. Maar het meest in het oog springend was Walibi Connect Q-time, een systeem waarmee Walibi Belgium aan de bezoekers laat weten hoe lang de wachtrijen bij de grote attracties zijn.
Hoe werkt zo’n systeem precies? Hoe kan een park ons bijna exact vertellen hoe lang we in de wachtrij zullen moeten staan? En waarom moesten de felblauwe armbanden plaats ruimen voor een smartphone-applicatie? We trokken naar Walibi Belgium en zaten rond de tafel met Benoît Gustin, quality & communication supervisor, en Jeroen Renmans, digital specialist bij Walibi Belgium. Allebei stonden ze aan de wieg van het project en hielpen ze het van begin tot einde ontwikkelen.
Wat moet iemand die Walibi Connect nog nooit in actie gezien heeft er bij voorstellen?
Jeroen: Tot vorig jaar was Walibi Connect het systeem waarbij bezoekers hun locatie in het park konden delen via een armband op Facebook. Dat systeem vonden we al snel te beperkt. Het was iets plezants om te kunnen aanbieden, maar vanaf mensen bijvoorbeeld geen Facebook-account hadden, konden ze Walibi Connect niet gebruiken. Deze winter hebben we onder andere daarom beslist om het concept van Walibi Connect helemaal overhoop te gooien en er een veel groter project van te maken: een platform dat Walibi in staat stelt om meer dan ooit het geval was met de bezoekers in het park te kunnen communiceren.
Voor veel parken, zo ook voor Walibi Belgium, is het communiceren met de bezoekers in je park een grote uitdaging: hoe krijg je je boodschap zo snel mogelijk bij zoveel mogelijk bezoekers. Enerzijds kunnen we dat nu via de app, maar anderzijds ook via de schermen in het park zoals Walibi Connect Info, die praktische informatie en promoties toont, en de Walibi Connect Q-time, die bezoekers meteen laten zien hoe lang de wachtrijen van de grootste attracties zijn. Het project, zoals het vandaag te zien is in het park, is een eerste fase.
Benoît: Walibi Connect heeft zich in de afgelopen maanden al meerdere keren kunnen bewijzen. Op een dag hadden we een probleem met de bancontacttoestellen in het park, waardoor het die dag tijdelijk enkel mogelijk was om in een paar restaurants en winkels met de bankkaart te betalen. Nog geen tien minuten later stond die informatie al op de schermen in het park, waardoor de bezoekers meteen wisten waar het nog mogelijk was en waar niet.