Dossier: Baron 1898

Dossier: Baron 1898

Waarom? 

Hoewel de Efteling al vijf achtbanen rijk was, zelfs zes als je Joris en de Draak dubbel telt, koos het park ervoor om een nieuw exemplaar aan het attractieaanbod toe te voegen. Een studie had namelijk uitgewezen dat het park de doelgroep van beginnende tieners nog niet voor de volle honderd procent kon overtuigen om naar de Efteling te komen. Een nieuwe, spectaculaire achtbaan zou daarbij het verschil kunnen maken.  

Anderzijds streeft de Efteling er naar om tegen 2020 jaarlijks vijf miljoen bezoekers over de vloer te krijgen. Daarvoor wordt in de eerste plaats ingezet op het uitbreiden van de verblijfsmogelijkheden bij het park om meerdaagse bezoeken te stimuleren, maar om dat cijfer te halen moet natuurlijk ook het attractieaanbod blijven groeien. Hoewel de theoretische capaciteit van ‘Baron 1898’, zo’n duizend personen per uur, een stuk lager is dan die van andere grote attracties in het park, blijft het een niet onbelangrijke vergroting van de parkcapaciteit.  

Een derde reden om ‘Baron 1898’ te bouwen, zo vertelde directeur imagineering Olaf Vugts, is om de uniciteit van de Efteling verder uit te bouwen. Een dive coaster is uniek in de Benelux en in een straal van vierhonderd kilometer rond het park is er geen te vinden in Europa. Om een ervaring als die van ‘Baron 1898’ te beleven moeten bezoekers wel naar de Efteling komen, aldus Vugts. 

Het verhaal 

‘Baron 1898’ neemt je mee naar de hoogdagen van de mijnbouw in Zuid-Nederland. Volgens het verhaal ontdekte wereldreiziger Gustave Hooghmoed in de streek per toeval een goudader. Hebzucht maakte zich meester over de ontdekkingsreiziger en om het goud uit de grond te halen liet Gustave een magistraal mijncomplex bouwen. Bezoekers worden door de kersverse mijnbaron uitgenodigd om hem te komen helpen in de mijn, waar bergen goud ook op hen liggen te wachten.  

Maar dat is buiten de Witte Wieven gerekend, mythische wezens die de grond waarop de mijn gebouwd werd, beschermen. Deze Witte Wieven doen er dan ook alles aan om de gouddelving tegen te houden. Aanvankelijk proberen ze nog om de mijnwerkers af te schrikken, maar daar slagen ze niet in. Daarom gaan ze over tot hun laatste redmiddel: het saboteren van de mijnlift waardoor de mijnwerkers loodrecht de diepte in storten.  

Lees het volledige artikel in Brakesection Magazine #3 2015. Klik hier om dit nummer te bestellen.