“Zoals de legende gaat, wanneer de feniks papegaai uit de vlammen herrijst is hij nog mooier dan voorheen.” Met die Nederlandse zin op een balk in de eerste wachtruimte worden bezoekers verwelkomd in de meest legendarische darkride van Europa-Park. Piraten in Batavia is na een afwezigheid van twee jaar terug in volle glorie. De as van de onfortuinlijke brand uit 2018 werd razendsnel opgeruimd en ingeruild voor een nieuwe attractie die veel meer dan een eenvoudige kopie is van het origineel. Met nieuwe materialen, technieken en een nieuw verhaal, maar anderzijds wel met meer dan één knipoog naar the original uit 1987. Doet Piraten in Batavia anno 2020 de klassieke bootvaart van de familie Mack de eer aan waarop fans hoopten? Wij trokken naar Rust en maakten talrijke rondes, in het kielzog van Bartholomeus van Robbemond, op zoek naar de Vuurtijger.
Wanneer een pretpark in de 21e eeuw kiest voor een grootschalige klassieke bootjesdarkride, dan is dat zonder meer een opvallende keuze. Attractieparken met grote budgetten kiezen vaak liever voor een uit de kluiten gewassen achtbaan, een wereldwijd unieke familieattractie, een indoorattractie met hoogtechnologische schermprojecties of een themazone gewijd aan een bekende intellectual property. De reden daarvoor is eenvoudig: een achtbaan, een nieuwigheid, een blitse interactieve attractie of een bekende film maken het makkelijker om met reclame een groot publiek aan te trekken. Een klassieke darkride die focust op grote decors en animatronics, zonder daaraan een IP te koppelen, kost handenvol geld, terwijl het potentieel om die investering ook in bezoekersaantallen te vertalen kleiner is. Het financiële risico ligt dus hoger. Er zijn slechts enkele parken die dankzij hun eigenheid toch zo’n type darkride kunnen bouwen en zich daarmee uit de massa onderscheiden. Europa-Park is er daar eentje van. Ze hadden dan ook enkele goede redenen om te investeren in een heropbouw van Piraten in Batavia.
Levenswerk
De Duitse familie Mack opende in 1975 Europa-Park, vooral onder initiatief van Franz Mack en zoon Roland. Ze bouwden een lokaal wandelpark met sprookjesbos nabij Rust uit tot een showroom voor de attracties uit hun eigen Mack Rides attractiefabriek. In de daaropvolgende jaren werden in sneltempo attracties toegevoegd en vanaf 1982 werden er ook themagebieden rond de attracties …