De founding father van ons eigen Brakesection Magazine, Tom Vandenbroucke, is 2 jaar geleden bij IAAPA in Brussel aan de slag gegaan als Education Manager. Onze voormalig hoofdredacteur is nu een professional in de pretparkwereld maar tegelijk nog steeds een pretparkfan in hart en nieren. Hij vond na de hectische dagen van de recente IAAPA-expo in Orlando ondanks zijn jetlag even tijd in zijn drukke agenda om ons wat meer te vertellen over zijn droomjob.
Tom, kan je ons eerst even vertellen wat IAAPA eigenlijk is en doet?
IAAPA – of voluit de International Association of Amusement Parks and Attractions – is de wereldwijde vereniging voor de attractie-industrie. Een honderdtal jaar geleden zijn in de VS een aantal attracties – in eerste instantie rondreizende attracties zoals kermissen – zich beginnen verenigen, omdat ze vonden dat ze samen sterker stonden. Later is dat uitgegroeid naar een vereniging van permanente attracties. Elke attractie die zich wilde aansluiten bij de vereniging, betaalde lidgeld en dat geld werd dan geïnvesteerd in projecten waar ze allen sterker van werden. Ondertussen is IAAPA een wereldwijde associatie waarvan de meeste pretparken, dierenparken, family entertainment centers, musea… lid zijn. IAAPA investeert het lidgeld in services voor haar leden, gaande van de organisatie van de befaamde IAAPA expo’s, onderzoek, contact met overheden, veiligheid, educatie…
Ik hoor je zeggen educatie, dat is jouw branche. Waaruit bestaat het education programme van IAAPA?
Het programma is heel breed. Het bekendste gedeelte van ons educatief programma zijn waarschijnlijk de vele sessies die we organiseren op de expo’s. We organiseren 3 jaarlijkse expo’s: één in Azië, één in Europa en één in Orlando. Het hoofddoel van die expo’s is om onze leden in contact te brengen met fabrikanten en leveranciers, mensen die services voorzien voor de industrie. Daarnaast is er op elke expo een zeer uitgebreid education programme. Dat gaat van gewone sessies waar al onze leden gratis naartoe kunnen gaan, over speciale dagen per sector of specialiteit zoals bijvoorbeeld een dag volledig voor familie-entertainmentcentra, een dag voor waterparken…
Hoeveel attracties zijn er wereldwijd bij IAAPA aangesloten?
Meer dan 6.000 organisaties. Het is ook zo dat wanneer iemands bedrijf lid is van IAAPA, dat ook meteen alle personeelsleden ook lid zijn. Sommige bedrijven schrijven elk park afzonderlijk in, anderen zijn dan weer lid als groep. Ook de fabrikanten en leveranciers zelf zijn lid van de organisatie, niet onbelangrijk om dat te vermelden.
Waarom is het education programme belangrijk voor IAAPA?
Het is belangrijk om alle kennis die verzameld wordt bij de leden te delen met elkaar, alle pretparken hebben namelijk belang bij het delen van zogenaamde ‘best practices’. Als een park het goed doet op een bepaald vlak en dat wordt geapprecieerd bij de bezoekers, zullen zij na hun bezoek denken dat ze dit of een ander park nog eens willen bezoeken, of een andere zoo. Omgekeerd ook, als één attractie een misstap begaat, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid of op het vlak van gastenbeleving, dan heeft dat niet alleen een slechte invloed op het beeld dat mensen kunnen hebben van dat pretpark maar ook op het beeld van de pretparksector in het algemeen. Het education programme is dan eigenlijk de perfecte plek voor parken en leveranciers om eens na te denken over wat er dit jaar belangrijk geweest is en hun ideeën te delen. Aan de andere kant is het ook een interessant moment om …