[insert page=’bsl’ display=’content’]
Jordi Desaever werkt in het dagelijkse leven in de horeca bij Zorgverblijf Ter Duinen in Nieuwpoort. Tijdens zijn vrije dagen, of soms zelfs nog snel even na het werk, wordt hij Mr.Themeparkfans en bezoekt hij pretparken in binnen- en buitenland om video’s te maken voor zijn populaire YouTube-kanaal. Ik sprak met Jordi terwijl we van een hapje en een drankje genoten na de rondleiding op de werf van de nieuwe attractie Dawson Duel in Bellewaerde.
Waarom ben je pretparkvlogs beginnen maken?
Jordi: Dat is eigenlijk niet erg spectaculair. Ik had een kleine videocamera gekocht en was daarmee naar Plopsaland De Panne getrokken. Toen ik thuis kwam had ik heel wat video’s en vroeg ik me af wat ik daar mee ging doen. Ik heb toen, in 2009, mijn eerste YouTube-kanaal aangemaakt en de video’s daar gedeeld. Dat kanaal noemde Mr.Plopsalandfan en heeft zes jaar bestaan.
Waarom heb je dat kanaal verwijderd?
Jordi: Toen ik op zoek was naar werk had ik minder tijd voor mijn Mr. Plopsalandfan-kanaal. Ik probeerde het in leven te houden door te werken met vrijwilligers, maar dat lukte niet echt. Toen ik wel weer tijd had, ben ik volledig opnieuw begonnen met het kanaal Mr.Themeparkfans in 2014. Ik had toen ook al wat meer ervaring met vloggen omdat ik vaak met Filip van Dlrpfans naar Disneyland Parijs ging waar we samen vlogs opnamen.
Je nieuwe YouTube-kanaal kreeg de naam Mr.Themeparkfans, van waar die naam?
Jordi: Ik moest op zoek gaan naar een nieuwe naam en heb daar samen met Filip wat rond zitten nadenken. De ‘Mr.’ moest er in blijven en het moest voor meerdere pretparken passen. Het is uiteindelijk Mr.Themeparkfans geworden. Ik koos voor fans in plaats van fan op het einde omdat dat meer mensen aanspreekt. Als je gewoon fan zegt, dan is dat te persoonlijk. Met het woord fans creëer je een gevoel van samenhorigheid.
Ik kan me voorstellen dat de video’s over Disneyland Parijs nog steeds het beste scoren?
Jordi: Momenteel doen die het inderdaad heel goed, maar in het begin bleven toch vooral de video’s uit Plopsaland De Panne het populairst. Het is moeilijk om vooraf te voorspellen welke video’s het beste zullen werken. Sommige video’s halen meer dan honderdduizend kijkers, maar soms zijn dat de domste eerst.
Je populairste video, met meer dan vijfhonderdduizend weergaven, is een wandeling door Mayaland Indoor met Maya de Bij. Dat is inderdaad niet meteen het meest spectaculaire onderwerp.
Jordi: Dat klopt, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat Mayaland toen nog niet echt bekend was en op hetzelfde moment de Maya De Bij-film in de bioscoop speelde. Toen zochten mensen veel dingen op over Maya De Bij en kwamen ze bij mijn video terecht. Wanneer je video hoog scoort op een bepaalde zoekterm op YouTube, dan blijft die ook hoog staan in de zoekresultaten en dus komen daar nog elke dag duizenden weergaven bij.
Krijg je soms geen rare blikken van mensen als je jezelf aan het filmen bent?
Jordi: Voortdurend. Ik ben nu bezig met het monteren van een video uit Pairi Daiza en voortdurend zie ik op die beelden mensen die vreemd naar mij aan het kijken zijn. Dat maakt het wat minder leuk, zeker als ik vergelijk met de video’s die ik maakte in Walt Disney World. Daar zijn ze vloggers precies meer gewoon en had ik daar veel minder last van.
Stoort jou dat erg?
Jordi: Ik pas mij gewoon aan. Soms draai ik de camera dan gewoon om en film ik bewust mezelf niet omdat de mensen dan minder vreemd kijken en dat toch wat vlotter werkt.
Hoe ga je om met haters op YouTube?
Jordi: Ik probeer die te relativeren. Iedereen heeft last van haters op YouTube, dus zo erg is dat niet. Soms krijg je reacties als “Ik kijk liever naar iets anders”, wel dan reageer ik gewoon dat ze daar dan beter naar kijken.
Kijk je soms terug naar je eigen video’s?
Jordi: Soms wel, maar veel tijd heb ik daar vaak niet voor. Meestal ben ik al weer bezig met nieuwe video’s of heb ik nog een stapel beelden liggen die ik moet monteren…
Wordt je niet vaak herkend in een pretpark?
Jordi: Elke keer, maar ik vind dat niet erg. Soms zie je mensen dan wijzen of kijken uit de verte en durven ze niks zeggen. Dan denk ik, kom maar hoor, ik praat graag eens met de mensen die naar mijn video’s kijken.
Wat zorgt er voor dat je het blijft volhouden?
Jordi: Het feit dat de mensen blijven kijken en de waardering die je er soms voor krijgt. Daardoor en daarvoor blijf ik het doen… en het blijft natuurlijk ook gewoon leuk om veel pretparken te bezoeken.
Wat vind je zelf jouw beste video tot nu toe?
Jordi: Dat is een moeilijke vraag. Ik vind alle video’s goed, maar de beste zijn eigenlijk de video’s waaraan ik zelf het meeste plezier beleefd heb. Dat zijn ook voor mij mooie herinneringen. Dat mag dan een dagverslag uit Disneyland Parijs geweest zijn of een mooie zomerse dag uit Bellewaerde, dat doet er niet echt toe… zolang ik er maar fun aan heb gehad.