De knappe koppen achter de houten constructies zijn niet zomaar beginnertjes: een deel van het team van ingenieurs van deze Amerikaanse bouwer heeft gewerkt voor Custom Coasters International (CCI) voordat dit bedrijf failliet ging. CCI liet vast en zeker zijn sporen na over heel Europa en Amerika: sprekende namen als Stampida, Tonnerre de Zeus, Megafobia en Boulder Dash behoorden in hun tijd tot de beste en grootste houten achtbanen ter wereld. CCI bouwde slechts 34 achtbanen voor hun faillissement, maar gelukkig wordt hun vakmanschap voortgezet door de Gravity Group.
De eerste achtbaan van de Gravity Group werd Hades in Mount Olympus: een park dat eerder maar liefst drie achtbanen bouwde van CCI. Hades was bij de opening in 2005 één van de grootste woodies ter wereld en is uniek in meerdere opzichten: de baan begint met enkele drops en heuvels, om pas dan op de ketting aan te haken. Na de first drop verdwijnt de trein in een lange tunnel onder de parking, om er aan de andere kant uit te komen. Nadat de trein teruggedraaid is, verdwijnt deze weer onder de parking. In 2013 werd er trouwens een inversie toegevoegd op Hades, waardoor de naam ook veranderde naar ‘Hades 360’, verwijzend naar de kurkentrekker.
Bij deze ombouwing kreeg Hades ook ‘Timberliners’. Dit zijn treinen ontworpen en gemaakt door de Gravity Group zelf, met losse coaches waarin plaats is voor twee personen per wagentje. Je kan ze best vergelijken met de ‘Millennium Flyers’ van GCI. Op achtbanen van de Gravity Group die geen Timberliners hebben, doen meestal treinen van Philadelphia Toboggan Company hun rondjes.
De tweede achtbaan van de Gravity Group was degene die écht de aandacht trok van achtbaanfans over heel de wereld: The Voyage in Holiday World, toevallig ook een park dat eerder twee CCI-woodies bouwde. Holiday World werd na de opening van deze achtbaan een must-do op het lijstje van elke coasterfanaat. De achtbaan wordt vaak tot beste houten coaster van de wereld uitgeroepen.
Sinds de vlammende start van de Gravity Group, heeft het bedrijf geen gas teruggenomen. Ondertussen bouwden ze de eerste moderne houten shuttlecoaster ter wereld (Switchback in ZDT’s Amusement Park, Texas), zijn ze de grootste verdeler van houten achtbanen in Azië en hebben ze ook naam gemaakt als constructeurs die een moeilijke opdracht als een uitdaging zien en niet als een onmogelijke klus. Zo ontwierpen ze de Boardwalk Bullet in Kemah Boardwalk: een houten achtbaan die zo compact is dat het wel een zinsbegoocheling lijkt. Ook hun eerste project op Europese bodem, Twister in Gröna Lund (Zweden), was geen simpele routinecoaster. De achtbaan moest tussen twee andere banen in gebouwd worden én op het dak van een antiek spookhuis kunnen staan. Sinds de opening van Twister in 2011 is deze woodie voor veel fans al snel één van de besten van Europa geworden, ondanks zijn bescheiden statistieken. Ook met hun tweede Europese project, Cú Chulainn in Tayto Park (Ierland), wist de Gravity Group pretparkfans over heel Europa aangenaam te verrassen.
Dat ze bij het Amerikaanse bedrijf van alle markten thuis zijn, bewijzen ze met de verscheidenheid binnen hetzelfde basisproduct: een houten coaster van de Gravity Group kan heel groot zijn of redelijk klein zoals Timber!, toch weten ze er steeds weer een product van hoge klasse van te maken dat in de smaak valt bij een zeer breed publiek.