Neen, waarschijnlijk, en eerlijk, ik ook niet… Tot Energylandia op de pretparkradar begon te komen. Aanvankelijk als een klein bolletje, een gerucht over een nieuw pretpark dat op zo’n vijftig kilometer van Krakau gebouwd zou worden. Toegegeven, ik spendeer niet veel aandacht aan dergelijke nieuwsberichten. Elke week hoor je wel dat er een nieuw pretpark zal openen in één of ander vaag Aziatisch land of is er een ondernemer in de buurt die denkt the-next-big-thing uitgevonden te hebben. Na een aantal jaren, soms zelfs maanden of weken, verdwijnt dat gerucht even snel als het gekomen is. Maar het Energylandia-bolletje bleef op de radar en werd met een onwaarschijnlijk tempo groter en groter.
In 2014 gooide het gloednieuwe pretpark voor het eerst de poorten open. Het Poolse publiek kon voor het eerst kennismaken met een ‘modern’ pretpark. Tot de opening van Energylandia hadden ze het vooral moeten doen met permanente kermissen of enkele attracties in dierentuinen maar een park met één toegangsprijs, drie achtbanen en een dertigtal andere attracties, dat bestond er nog niet. In 2015 kocht Energylandia de catalogus van Vekoma leeg en opende in één jaar tijd drie nieuwe achtbanen. Het kriebelde toen al, maar dit jaar moest en zou ik een bezoek brengen. Wat me over de streep trok? Een nieuwe achtbaan in aanbouw, opnieuw van Vekoma, met een unieke layout, een lancering en een volledig nieuw ontworpen achtbaantrein.
Ik boekte een spotgoedkope Ryanair vlucht, bestelde een handvol złoty’s (de euro kennen ze er nog niet), maakte de nodige afspraken… en vertrok.